Sałatka z pieczarek

Z dostępnych przez cały rok pieczarek przygotowujemy wiele różnych potraw zarówno podawanych na gorąco, jak i na zimno. Proponuję wykonanie sałatki z pieczarek. Do przygotowania sałatki potrzebujemy: 100 g pieczarek, 100 g ryżu, 100 g groszku konserwowego lub świeżego, 150 g pomidorów (w ostateczności może być łyżka koncentratu pomidorowego), 3 łyżki oleju słonecznikowego lub sojowego, 2 łyżki posiekanego koperku lub natki z pietruszki, słodkiej mielonej papryki, soli i pieprzu. Ryż gotujemy na sypko. Paprykę myjemy, usuwamy z niej gniazda nasienne i kroimy w paski. Oczyszczamy i kroimy pieczarki, a następnie dusimy je razem z papryką na rozgrzanym oleju. Po kilku minutach do pieczarek z papryką dodajemy umyte, obrane ze skórki i pokrojone pomidory. Dusimy, aż wszystko będzie miękkie. Doprawiamy do smaku solą i pieprzem. Uduszone warzywa mieszamy z ugotowanym ryżem. Jeżeli do sałatki używamy świeżego groszku, to wyłuskany groszek płuczemy i gotujemy do miękkości w niewielkiej ilości osolonego wrzątku. Kiedy groszek jest miękki odcedzamy go i dodajemy do pozostałych składników. Groszek konserwowy wystarczy osączyć z zalewy i dodać do sałatki. Sałatkę doprawiamy jeszcze mieloną słodką papryką i posypujemy posiekanym drobno koperkiem lub natką z pietruszki. Sałatkę możemy podać jako samodzielną potrawę lub jako dodatek do dań mięsnych. Podane składniki wystarczą do przygotowania dania dla 4 osób.

Surówka z zielonego groszku

Powinno jadać się jak najwięcej świeżych owoców i warzyw. Doskonałym dodatkiem do potraw z drobiu i jajek jest surówka z młodego zielonego groszku. Do przygotowania surówki potrzebujemy 300 g młodego, wyłuskanego zielonego groszku, 2 jabłek, 50 g selera, 4 ząbków czosnku, 4 łyżek posiekanego koperku i natki z pietruszki, 1/3 szklanki majonezu, 3 łyżek śmietany lub dobrego jogurtu, soku wyciśniętego z 1 cytryny, cukru, soli i pieprzu. Wyłuskany groszek przebieramy, płuczemy i dokładnie osączmy. Oczyszczamy i dokładnie szorujemy selera, a następnie kroimy go w cieniutkie, niemal przezroczyste plasterki, które z kolei kroimy w makaronik. Pokrojonego selera skrapiamy sokiem z cytryny (inaczej ściemnieje). Dodajemy go do majonezu wymieszanego ze śmietaną lub jogurtem. Obieramy czosnek i przeciskamy przez praskę. Możemy także drobniutko go posiekać i rozetrzeć z solą. Gotowy czosnek dodajemy do sosu. Umyte jabłka pozbawiamy gniazd nasiennych i drobno kroimy. Skrapiamy sokiem z cytryny. Przygotowany groszek dodajemy do sosu, dodajemy do niego także pokrojone jabłka i posiekany koperek z natką z pietruszki. Całość doprawiamy do smaku odrobiną soku z cytryny,cukrem, solą i pieprzem. Gotową surówkę wykładamy do salaterki. Możemy przybrać ją pokrojonymi na cząstki pomidorami lub paskami czerwonej papryki. Z tej ilości składników powinniśmy otrzymać danie dla 4 osób. Surówka to alternatywa dla tradycyjnej marchewki z groszkiem.

Pyszna pikantna rolada

Z resztek pieczeni lub kurczaka możemy przygotować doskonałą, pikantną roladę. Do jej przygotowania potrzebna nam będzie 1 bułka wrocławska, 300 gram pieczonego mięsa, 6 pieczarek, 2 jajka ugotowane na twardo oraz jedno jajko surowe, 1 cebula, łyżka drobno posiekanej natki z pietruszki, ostra mielona papryka, sól, pieprz i 1/3 szklanki oleju do smażenia. Z bułki (najlepiej takiej z poprzedniego dnia) odcinamy końcówki. Ze środka usuwamy miąższ, tak aby powstało miejsce na farsz, pozostawiamy go jednak trochę. Obieramy cebulę, kroimy w kostkę i smażymy na części rozgrzanego oleju, aż zyska złoty kolor. Do cebuli dodajemy mięso, chwilę razem dusimy, a po wystudzeniu mielimy przez maszynkę. Oczyszczone, umyte pieczarki, kroimy w kostkę i dusimy na pozostałym oleju. Podsmażone pieczarki dodajemy do masy mięsnej, dodajemy pokrojone jajko oraz posiekaną natkę pietruszki. Doprawiamy solą, pieprzem i mieloną papryką. Uzyskanym farszem napełniamy bułkę, na końcach dokładamy odcięte „piętki”. Bułkę owijamy ściśle w folię aluminiową i wkładamy na około godzinę do lodówki. Dobrze schłodzoną roladę możemy podać na półmisku w całości i kroić dopiero przy gościach. Możemy też podać ją już pokrojoną w plastry grubości około 1,5 cm. Pokrojoną roladę możemy podać polaną keczupem lub udekorować ją majonezem, pomidorem i gałązką natki z pietruszki. Zamiast majonezu możemy użyć musztardy i pokrojonej w paski czerwonej papryki.

Koreczki z żółtego sera

Na przystawkę możemy przygotować koreczki z żółtego sera. Do przygotowania około 30 koreczków potrzebujemy 250 g żółtego sera, 1 korniszona, 3 rzodkiewek, 1 konserwowej papryki, 2 parówek, 2 śledziowych filetów z oliwy, 2 plasterków cytryny, 6 małych marynowanych grzybków, 1 pomidora, 6 oliwek i 30 wykałaczek. Żółty ser kroimy w kostkę. Osączamy oliwki na papierowym ręczniku. Plasterek cytryny dzielimy na 6 części, pomidora kroimy na cząstki. Na jedną wykałaczkę nabijamy trójkąt z plasterka cytryny, oliwkę, wbijamy w kostkę sera. Na wykałaczkę nabijamy odsączone z zalewy grzybki, cząstkę pomidora i kostkę sera. Odsączamy śledzie, każdy płat dzielimy na 3 części. Plasterek cytryny dzielimy tak jak poprzednio, czyli na 6 części. Na wykałaczkę nadziewamy zrolowane, podzielone filety śledziowe, cząstkę cytryny, znów filet śledziowy, kostkę sera. Korniszona dzielimy na 6 części, umyte rzodkiewki kroimy na pół. Na wykałaczkę nakładamy korniszon, rzodkiewkę, wbijamy w kostkę sera. Osączamy paprykę, z parówek zdejmujemy osłonki. Nakładamy na wykałaczkę w kolejności: papryka, parówka, ser. Koreczki możemy wzbogacić dodając miniaturowe kromeczki razowego lub pszennego pieczywa, możemy dodać także połówki włoskich orzechów czy śliwki w occie. Możemy podać je na półmisku na liściach zielonej sałaty. Możemy też gotowe wkłuć w jabłka i dopiero ułożyć na wyłożonym sałatą półmisku. Zamiast parówek możemy użyć np. szynki.

Pyszna faszerowana papryka

Bardzo często na przystawkę podajemy nadziewane jajka. Ale jako przystawkę możemy podać również nadziewane pomidory i paprykę. Do przygotowania faszerowanej papryki potrzebujemy 2 strąki papryki, 2 łyżki konserwowego lub świeżego groszku (jeśli używamy świeżego, to oczywiście wcześniej należy go ugotować), 1 winnego jabłka, 2 łyżek śmietany (możemy zastąpić ją dobrym jogurtem naturalnym), 1 pora, soli i pieprzu. Umytą paprykę kroimy wzdłuż (najlepsza będzie taka o podłużnym kształcie), usuwamy z niej gniazda nasienne. Umytego pora kroimy w cienkie półtalarki, posypujemy delikatnie solą i odstawiamy na kwadrans. Umyte jabłko obieramy ze skórki, pozbawiamy gniazd nasiennych i kroimy w kostkę (możemy skropić je sokiem z cytryny, wtedy nie ściemnieje), mieszamy z zielonym groszkiem i porem. Dodajemy śmietanę, przyprawiamy do smaku pieprzem i solą, mieszamy. Przygotowaną sałatką napełniamy połówki papryki. Nadziewane pomidory przygotujemy z 4 pomidorów, 2 łyżek groszku, 1 kiszonego ogórka, winnego jabłka i 1 ugotowanego na twardo jajka. Będzie nam potrzebne także 3 łyżki majonezu i oczywiście sól i pieprz. W umytych pomidorach odcinamy górną część i wydrążamy środek. Kroimy w kostkę obrane jabłko, ogórka oraz obrane ze skorupki jajko. Dodajemy groszek, majonez, pieprz i sól, łączymy z majonezem. Napełniamy pomidory i przykrywamy odciętymi „czapeczkami” z pomidorów. Podane przepisy wystarczą na 4 osoby.

Pyszny deser z ryżu

Ryż możemy wykorzystać jako bazę do przygotowania smacznego deseru. Do przygotowania tego deseru potrzebujemy szklanki ugotowanego na sypko ryżu (ryż gotujemy na mleku), 1 jajka, szklanki słodkiej śmietanki, opakowania cukru waniliowego, 100 g włoskich orzechów, puszki brzoskwiń w puszce lub słoika wiśniowego kompotu, łyżki masła i 3 łyżek cukru. Brzoskwinie lub wiśnie wyjmujemy z puszki lub słoika i bardzo dokładnie osączamy z syropu, a następnie wkładamy do lodówki, aby się schłodziły. Jajka ubijamy z cukrem na puszysty kogiel-mogiel, robimy to na parze. Zagotowujemy śmietankę i nie przerywając ubijania dolewamy ją do ubitego jajka. Ubijamy szybko, aż powstanie gęsty sos. Gotowy sos mieszamy z ugotowanym, wystudzonym ryżem, dodajemy posiekane orzechy oraz cukier waniliowy, mieszamy. Formę z kominkiem (taką do pieczenia babki) smarujemy masłem, napełniamy przygotowanym ryżem, starannie go uciskając. Wyrównujemy powierzchnię i wstawiamy formę do lodówki, do zastudzenia. Przed podaniem przesuwamy dookoła nożem, lekko przy tym podważając wyjmujemy deser na okrągły półmisek. W otwór po kominku wkładamy osączone owoce. Deser podajemy od razu po wyjęciu na półmisek. Z ugotowanego na sypko ryżu na mleku oraz sezonowych owoców powstać może prostsza wersja ryżowego deseru. Wystarczy do ryżu dodać dowolne owoce i polać sosem przygotowanym ze słodkiej śmietanki i jajka ubitego na kogiel-mogiel.

Pyszna sałatka z ryżem

W okresie lata warto przygotowywać potrawy ze świeżych warzyw. Można z nich przygotować na przykład sycącą sałatkę z dodatkiem ryżu. Do przygotowania sałatki potrzebujemy szklanki ugotowanego na sypko ryżu, po 150 g kalafiora, cukinii i fasolki szparagowej, 300 g pomidorów, 2 cebul, jednego jabłka, 4 łyżek drobno posiekanych ogórków konserwowych, 3 jajek na twardo, szklanki majonezu, soku z cytryny, 4 ząbków czosnku, 5 łyżek posiekanej natki z pietruszki, cukru, soli i pieprz do smaku. Oczyszczone, umyte warzywa gotujemy zalewając je wrzącą, osoloną wodą na półmiękko. Studzimy je wywarze, kiedy wystygną wyjmujemy i kroimy. Cukinię kroimy w kostkę, fasolkę na kawałki i długości około 1/2 cm, kalafior dzielimy na różyczki. Jabłko obieramy, kroimy w kostkę i mieszamy z majonezem, aby nie ściemniało. Jajka obieramy i drobno kroimy lub ścieramy na grubych oczkach tarki. Obrany czosnek drobniutko siekamy i ucieramy z solą, a następnie dodajemy go do majonezu. Obieramy cebulę i kroimy w piórka, sparzamy przez minutę wrzącą wodą, studzimy. Konserwowe ogórki kroimy w kostkę. Ugotowany, zimny ryż mieszamy z przygotowanymi warzywami, dodajemy drobno posiekaną natkę z zielonej pietruszki. Doprawiamy do smaku solą, pieprzem, cukrem i sokiem z cytryny. Mieszamy z majonezem. Gotową sałatkę przekładamy do salaterki. Sparzone pomidory obieramy ze skórki, dzielimy na ćwiartki i układamy na sałatce. Podajemy schłodzoną.

Ryba w sobie bearnaise

Ryby to bogate źródło wielu cennych dla naszego organizmu składników. Powinny więc jak najczęściej gościć na naszych stołach, tym bardziej, że można przygotować z nich wiele smacznych potraw, zarówno tych podawanych na zimno, jak i na gorąco. Jako danie obiadowe możemy przygotować gotowaną rybę w sosie bearnaise. Do przygotowania potrawy potrzebujemy 750 g filetów z dowolnej morskiej ryby, 500 g mieszanych warzyw, 2 cebule, liść laurowy, kilka goździków, 3 żółtka, 3 łyżki masła, po łyżce soku z cytryny i octu estragonowego oraz po łyżce posiekanej natki z pietruszki i świeżego estragonu. Warzywa oczyszczamy, płuczemy i zalewamy wrzącą wodą. Dodajemy oczyszczoną cebulę i gotujemy warzywny wywar. Doprawiamy solą i pieprzem. Do wrzącego wywaru dodajemy pokrojoną na porcję rybę, dodajemy goździki i listek laurowy, gotujemy na malutkim ogniu, aż ryba będzie miękka. Roztapiamy masło, garnek z masłem ustawiamy na drugim z wrzącą wodą. Na parze ubijamy masło, do którego dodajemy po jednym żółtku. W trakcie ubijania dodajemy stopniowo ocet i sok z cytryny. Kiedy sos zgęstnieje, zdejmujemy naczynie z sosem i dodajemy na niego posiekane zioła. Doprawiamy solą i pieprzem. Ugotowaną, miękką rybę wyjmujemy z wywaru, układamy a półmisku i polewamy przygotowanym sosem. Rybę podajemy z ziemniakami „z wody” oraz z sałatą. Potrawę możemy przygotować także z ryb słodkowodnych. Możemy użyć ryb świeżych lub mrożonych.

Domowy groszek ptysiowy

Do zup-kremów doskonałym dodatkiem jest groszek ptysiowy, który przygotowuje się z parzonego ciasta, takiego samego, jak to, z którego pieczemy ptysie. Do przygotowania domowego groszku ptysiowego potrzebujemy 1 łyżki masła lub masła roślinnego, półtorej czubatej łyżki mąki, 1 jajka, 1/3 szklanki wody, szczypty soli oraz tłuszczu, którym wysmarujemy blachę do pieczenia. W garnku zagotowujemy wodę z dodatkiem szczypty soli. Kiedy woda wrze, dodajemy do niej masło, kiedy masło się roztopi wsypujemy mąkę. Energicznie mieszamy, aby nie powstały grudki. Masę podgrzewamy cały czas mieszając, aż stanie się lśniąca i gładka. Wtedy zdejmujemy garnek z ognia i lekko studzimy. Do przestudzonej masy wbijamy jajko, dokładnie ucierając. Masę przekładamy do cukierniczej szprycy. Na wysmarowaną tłuszczem blachę wyciskamy kulki ciasta, mniej więcej o wielkości ziarnka grochu. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 200°C przez około 10 minut. Zupy-kremy możemy podać także z grzankami. Najsmaczniejsze grzanki wyjdą z czerstwej bułki. Bułkę kroimy w kostkę lub w cienkie paski. W rondelku roztapiamy 1/2 łyżki masła roślinnego, roztopionym masłem skrapiamy przygotowaną bułkę. Grzanki pieczemy w nagrzanym piekarniku, aż będą rumiane lub opiekamy je na patelni. Grzanki do zup-kremów możemy przygotować także z serem. Wtedy bułkę kroimy na kromki, ser ucieramy na gładką masę z masłem i smarujemy kromki bułki. Zapiekamy około 5 minut.

Jajka po florentyńsku

Większość z nas traktuje jajka jako jeden ze składników ciast lub potrawę wybitnie śniadaniową. Z jajek można przygotować jednak także wspaniałe dania na obiad lub kolację. Mogą być podstawą smacznego posiłku, wystarczy umieć przygotować z nich nie tylko jajecznicę, ale również jajka sadzone, czy omlety. Ciekawym daniem z jaj są jajka sadzone po florentyńsku. Do przygotowania potrawy dla 4 osób potrzebujemy 8 jajek, 1,5 szklanki tartego sera, 300 g szpinaku oraz 2 szklanek sosu Mornay. Umyty szpinak sparzamy przez 3 minuty. Żaroodporne naczynie do zapiekania smarujemy masłem, wykładamy do niego sparzony szpinak i polewamy sosem Mornay. Na talerzyk wybijamy jajka, tak aby żółtka pozostały w całości. Żółtka delikatnie zsuwamy na warstwę szpinaku i posypujemy startym serem. Wstawiamy na 15 minut do piekarnika nagrzanego do 180°C. Sos Mornay przygotujemy z następujących składników: po 2 łyżki mąki i masła, 1/2 szklanki wywaru z kurczaka, 1/2 szklanki gęstej śmietany, 1/4 szklanki parmezanu, soli i pieprzu. Z mąki i masła przygotowujemy białą zasmażkę. Aby przygotować zasmażkę w rondelku roztapiamy masło, dodajemy mąkę i mieszając przez chwilę podgrzewamy. Do zasmażki dodajemy wywar, śmietanę, przyprawiamy solą i pieprzem. Gotujemy na niewielkim ogniu, cały czas mieszając, aż sos zgęstnieje. Wtedy do sosu dodajemy starty parmezan i gotujemy jeszcze przez około 2 minuty. Z podanych składników powinniśmy otrzymać około 11/4 szklanki sosu.